Bakan Uraloğlu: Gemilere verilen kılavuzluk hizmetleri emniyeti yönergesi 1 Temmuz'da yürürlüğe girecek
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na bağlı Denizcilik Genel Müdürlüğü ülkemizdeki limanlara
gelen ve denizlerinde gemilerde meydana gelen kazalara kılavuzluk hizmeti
yapan gemiler ve kılavuz kaptanların güvenliğini artırmak amacıyla Kılavuzluk
Hizmetleri Emniyetine İlişkin Yönerge hazırladı. 1 Temmuz 2024 tarihinde yürürlüğe
girecek yönergeye Kılavuz Botları, Kazazede Kurtarma Donanımları ile Donatılacak.
Emniyeti artırmak ve emniyetli transferi gerçekleştirmek adına, kılavuz
botları, gece şartlarında da görüntü alan, deniz şartlarında kullanılmaya uygun
kamera ile donatılacak. Kılavuz kaptanlar hariç diğer personel, kılavuz botunun
barınma iskelesinde kılavuz kaptanı güvertesine kabul etmesinden tekrar iskeleye
geri dönmesine kadar olan tüm safhaları içerecek bir eğitime tabi tutulacak
ve bu eğitim 24 ayı geçmeyen aralıklarla yenilenecek. Kılavuzluk teşkilatları
tarafından üç ayda bir olacak şekilde kılavuz kaptanlara ve diğer personele
denize adam düşmesi durumunda kurtarılmasına yönelik tatbikat yaptırılacak. Kılavuz
botlarında görev alacak tüm personel çalışacağı bölgede en az iki ay görevbaşı
eğitimi almadan görevlendirilemeyecek.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'ndan yapılan açıklamada, 1 Temmuz 2024 tarihinde
yürürlüğe girecek olan Kılavuzluk Hizmetleri Emniyeti Yönergesi ile ülkemizin deniz
yetki alanlarındaki gemilere verilen kılavuzluk hizmetleri esnasında kılavuz
kaptanların ve diğer personelin can ve mal emniyetini artırmaya yönelik dünya
standartlarında güvenliği kavuşacak yeni düzenlemeler getirildiği belirtildi.
Kılavuz Botları, Kazazede Kurtarma Donanımları ile Donatılacak
Bakanlıktan yapılan açıklamada, yeni düzenlemeyle kılavuz botlarının ulusal ve uluslararası
en iyi denizcilik uygulamaları çerçevesinde kabul görmüş denizden emniyetle
kazazede kurtarmaya müsait can kurtarma malzeme ve donanımları ile donatılmasının
zorunlu tutulduğu vurgulanırken, "15 metre ve üzerindeki kılavuz botlarında
hidrolik tahrikli veya elektrikli, 15 metreden küçüklerde ise tercihen
elle kumanda edilen denizden adam alma donanımı teçhiz edilecek. Yeni inşa edilecek
kılavuz botlarının sevk sistemleri, denize adam düşmesi durumunda pervaneden
korunacak şekilde olacak ve kumanda mahalleri dikeyde de görüş açısı sağlayacak.
Kılavuz botlarının ilgili mevzuatında gemi adamı ile donatılmasına dair belirlenen
gemi adamı sayısına ek olarak en az gemici veya yağcı yeterliliği bulunan
bir personel ile donatılacak. Ayrıca emniyeti artırmak ve emniyetli transferi
gerçekleştirmek adına, kılavuz botları, gece şartlarında da görüntü alan, deniz
şartlarında kullanılmaya uygun kamera ile donatılacak." denildi.
Can Yeleği Giyme Zorunluluğu Getirildi
Kılavuz kaptanların ilgili mevzuatında belirlenen emniyet donanımları ve iş kıyafetine
ilaveten, kılavuz katanlar ve kılavuz botu personeli için mevsimine göre
kışlık veya yazlık can yelekleri giyme zorunluğunu getirdiklerinin da ifade edildiği
açıklamada şu ifadelere yer verildi:
"Kılavuz kaptanların, hareket kabiliyetini kısıtlamayan, transfer esnasındaki tüm
hareketlerini gece de kaydedecek özellikte yaka veya kask kamerası ile donatılma
zorunluluğu ile birlikte Kılavuz Kaptanlar ve kılavuz botu personeli için yorgunluk
durumu ile kılavuz kaptanların kıdem ve tecrübesi göz önünde bulundurularak
vardiya düzeni ve gemi trafik yönetimi planlaması yapılması zorunluluğunu
getirildi. Yapılan düzenleme ile ayrıca kılavuz kaptanların çalışma ve dinlenme
saatleri de kayıt altına alınacak."
Kılavuz Kaptanlara Acil Durum Yönetim Planı
Kılavuz kaptanlar ve kılavuz botu personeli için bu yönerge ile belirlenen yazlık
veya kışlık can yeleğini sağlamanın zorunlu olduğu ifade edilirken, Kılavuz Kaptanlar
ve kılavuz botu personeli tarafından transfer esnasında sorumlulukların
yerine getirilmediğinin tespiti halinde ise Gemi adamları ve Kılavuz Kaptanlar
Yönerge kapsamında oluşturulan Gemiadamları Disiplin Komisyonu'na sevk edilerek
idari işlem uygulanması hükmünün getirildiği ve bu çerçevede kılavuzluk teşkilatları
tarafından, kılavuz kaptan için kara-deniz transferi için 'kılavuz kaptan
emniyetli transfer prosedürü' ve 'acil durum yönetim planı' oluşturulacağı
vurgulandı.
Yönergeye göre transfer esnasında uygun can yeleği ve diğer kişisel koruyucu ekipmanlar
ile donatılmış kılavuz botu kaptanı haricindeki bir personel, kılavuz kaptanın
emniyetli bir şekilde transferi için refakat edecek. Yönerge ile ilgili
yapılan açıklamada, kılavuz botu kaptanı veya kılavuz kaptan tarafından, botun
gemiye teması esnasında veya kılavuz kaptanın gemiye transferi öncesinde gemi
tarafında herhangi bir uygunsuzluk tespit edilirse transferin durdurulması ve gemi
kaptanın uyarılması gerektiğinin altı çizildi. Uygunsuzluğun devam etmesi durumunda
ise transfer derhal iptal edilecek ve mümkünse uygunsuzluk video ve fotoğraflarla
birlikte kılavuz kaptan tarafından kayıt altına alınacak.
Denize Adam Düşmesi Durumunda kurtarılmasına Yönelik Tatbikat Yapılacak
Yönergede, kılavuz kaptanların ve kılavuz botu personelinin barınma yerlerinin asgari
olarak personelin en iyi şekilde dinlenebileceği, ilk yardım ekipmanı bulunan
imkanlara sahip olması gerektiği ifade edildi. Yönergeye göre, 'Kılavuz Kaptan
Emniyetli Transfer Prosedürü' kapsamında kılavuz kaptanlar hariç diğer personel,
kılavuz botunun barınma iskelesinde kılavuz kaptanı güvertesine kabul etmesinden
tekrar iskeleye geri dönmesine kadar olan tüm safhaları içerecek bir eğitime
tabi tutulacak ve bu eğitim 24 ayı geçmeyen aralıklarla yenilenecek. Kılavuzluk
teşkilatları tarafından üç ayda bir olacak şekilde kılavuz kaptanlara ve
diğer personele denize adam düşmesi durumunda kurtarılmasına yönelik tatbikat
yaptırılacak. Kılavuz botlarında görev alacak tüm personel çalışacağı bölgede
en az iki ay görevbaşı eğitimi almadan görevlendirilemeyecek.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yönerge şile ilgili olarak yaptığı
değerlendirmede "Yönerge ile Türkiye'de deniz yetki alanlarında gemilere verilen
kılavuzluk hizmetleri esnasında kılavuz kaptanların ve diğer çalışma arkadaşlarımızın
can ve mal emniyetini artırmaya yönelik yeni düzenlemeler getirdik.
Yönergemiz ile limanlarımıza yanaşacak veya limanlarımızdan ayrılacak tanker
ve her türlü tehlikeli madde taşıyan gemiler başta olmak üzere birçok gemiye kılavuzluk
yapan kaptan ve personelimiz dünya standartlarında güvenliğe sahip olacak" dedi.
-iDeal Haber Merkezi-
: Gemi insanlarının taşıması gereken nitelikler düzenlenecek
ANKARA (AA) - Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, gemi insanı olabilme
şartlarına ilişkin yönetmelik değişikliği yapılacağını belirterek, "Gemi insanı
olabilme şartlarında aranan yeterliğe engel teşkil eden suçların kapsamı genişletilecek,
uyuşturucu ile ilişkili suçlar dışında kalan katalog suçlarda 1
gün dahi olsa mahkumiyet şartı eklenecek." dedi.
Uraloğlu, 25 Haziran Dünya Denizciler Günü dolayısıyla Bakanlıkta düzenlenen programda,
Dünya Denizciler Günü'nün, Uluslararası Denizcilik Örgütü tarafından denizcilik
sektöründe çalışanları onurlandırmak ve denizciliğin küresel ticaret üzerindeki
önemli rolünü vurgulamak amacıyla kutlandığını anlattı.
2023 yılı istatistiklerine göre, Türk sahipli deniz ticaret filosunun 2 bin 28 gemi
ve 48,9 milyon dedveyt tonla dünyada 12. sırada olduğunu kaydeden Uraloğlu,
Türkiye'de 36 bin 583 zabitan, 93 bin 974 tayfa ve 9 bin 581 stajyer olmak üzere
aktif 140 bin 138 gemi insanı bulunduğunu belirtti.
Bakan Uraloğlu, şöyle devam etti:
"Bakanlığımız tarafından yetkilendirilmiş 14 fakülte, 15 meslek yüksekokulu, 44
meslek lisesi ve 30 özel öğretim kurumu olmak üzere 103 eğitim kurumunda uluslararası
standartlarda denizcilik eğitimi verilmektedir. Bu eğitim kurumlarında her
yıl ticari filomuzda güverte ve makine branşlarında istihdam edilecek 1100 uzak
yol zabiti, 1000 zabit ve 1500 sınırlı zabit olmak üzere 3 bin 600 zabit adayı
yetiştirilmektedir."
Gemi Adamları Bilgi Sistemi sayesinde 280 bin gemi insanının tüm sicil, yeterlik,
sertifika ve cüzdan başvuru işlemlerinin çevrim içi tamamlandığını dile getiren
Uraloğlu, "Denizci Ülke, Denizci Millet" şiarıyla vatandaşlara denizi ve denizciliği
tanıtmak için başlatılan Bir Milyon Amatör Denizci Eğitim Kampanyası'nda
1 milyona planlanan tarihten önce, Kasım 2022'de ulaşıldığını anımsattı.
- "24 bin kişi amatör denizci ehliyeti aldı"
Uraloğlu, Türkiye Yelken Federasyonu ile geçen yıl yapılan protokol sayesinde amatör
denizci eğitimlerinin bir üst seviyeye yükseltildiğine işaret ederek, 20 il
ve 68 merkezde gerçekleştirilen amatör denizci uygulama eğitimleriyle son 1 yılda
24 bin kişinin amatör denizci ehliyeti aldığını kaydetti.
Kadın denizcilerin sayısını artırmak istediklerine de dikkati çeken Uraloğlu, bu
kapsamda 148 kadın öğrencinin stajını yapacağı uluslararası gemilerin Bakanlık
tarafından belirlendiğini söyledi.
Uraloğlu, Milli Eğitim Bakanlığı ile işbirliği protokolü kapsamında da 6 denizcilik
meslek lisesinde kullanılacak malzemeler için maddi kaynak sağlandığını belirterek,
"İskenderun'da depremden etkilenen Sefa Atakaş Denizcilik Meslek Lisesi'ne
bir köprü üstü simülatör merkezi kuruldu. Protokol kapsamında İngilizce ağırlıklı
denizcilik eğitimi imkanı sağlandı. Liman başkanlıklarında görevli uzman
personel de ihtiyaç halinde ilgili meslek liselerine eğitimci desteği vermektedir."
ifadesini kullandı.
Gemi insanlarının çalışabileceği yabancı bayrak sayısının 38'e yükseltildiğine işaret
eden Uraloğlu, "Bu anlamda 920 milyon dedveyt tona sahip 31 binden fazla
gemide denizcilerimiz ilave yeterlilik olmadan istihdam edilebilecek. Dünyanın
neresinde olursa olsun Türk gemi insanlarına teknik ve hukuki destek sağlıyoruz.
Gerektiğinde tıbbi tahliyeleri Ana Arama Kurtarma ve Koordinasyon Merkezi'nin
koordinesinde gerçekleştiriliyor." değerlendirmesini yaptı.
- Gemi adamlarına ilişkin düzenleme
Uraloğlu, Gemiadamları ve Kılavuz Kaptanlar Yönetmelik Taslağı'nın yayımlanma sürecinde
olduğunu belirterek, yapılacak değişiklerle, Türk gemi adamlarının ingilizce
dil şartını sağlamaları hususunda YÖKDİL sınav puanının geçerli sayılacağını,
tayfa sınıfı gemi adamlarının mezuniyet gereklerinin ise lise seviyesine yükseltileceğini
vurguladı.
Abdulkadir Uraloğlu, "Sınırlı yeterliklerden 3000 groston ve 3000 kilowat yeterliklere
geçiş denizcilik meslek liseleri için kolaylaştırılarak, 4 yıl deniz hizmetinden
2 yıl deniz hizmetine çekilecek. Yat kaptanlığından sınırlı vardiya zabitliğine
sınavla geçiş hakkı tanımlanacak. Uzak yol birinci zabit ve ikinci mühendisi-makinisti
için kaptan ve baş makinist ek yeterlik sınav hakkı tanımlanacak.
Silahlı kuvvetlerde dış kaynaktan temin edilen sözleşmeli personelin yeterlik
haklarının yönetmelikte tanımlanması sağlanacak." diye konuştu.
Elektro-teknik tayfalar için tanımlanan meslek lisesi bölümlerinin 2'den 20'ye çıkarılacağını,
Türkiye'de yetkilendirilmiş eğitim kurumlarında denizcilik eğitimi
alan yabancıların yeterlik ve uzmanlık belgelerinin verilmesine yönelik düzenleme
yapılacağını söyleyen Uraloğlu, konuşmasını şöyle tamamladı:
"Ancak bu kişilere gemi adamı cüzdanı düzenlenmeyecek. Yabancı bayraklı gemilerde
çalışan vatandaşlarımızın deniz hizmetlerinin kontrol kriterleri arttırılacak.
65 yaş üstü gemi insanlarının sağlık yoklamaları iki yılda bir yerine yılda bir
yapılacak. Gemi insanı olabilme şartlarında aranan yeterliğe engel teşkil eden
suçların kapsamı genişletilecek, uyuşturucu ile ilişkili suçlar dışında kalan
katalog suçlarda 1 gün dahi olsa mahkumiyet şartı eklenecek. Kılavuz kaptanların
ilk defa belgelendirilmesi ve farklı liman sahalarında görev almaları halinde
gereken görev başı eğitimlerinin süresi uzatılacak ancak staj süreleri kısaltılacak."
-AA-