top of page

Alışılmış Çaresizlik - Erdal Atabek alıntı

Kötülükten daha kötü olan, Kötülüğe alışmaktır.


* * *


Alışmak – alıştırmak uyum sağlamanın yöntemidir.


Bir yere, bir kişiye, bir ortama, bir işe uyum sağlamak, orada kalmak, orada başarı kazanmak için zorunludur.


Darwin, Evrim kuramında “yaşamda başarıyı güçlü olanların değil, uyumlu olanların kazanacağını” açıklarken bunu söylüyordu.


Uyum sağlamak. Alışmak.


Artık rahatsız olmamak.


Acaba her zaman iyi midir? Her zaman doğru mudur?


Ben aksini düşünenlerdenim.


Alışmak, uyum sağlamak; neye alıştığınıza, neye uyum sağladığınıza göre ‘iyidir’ ya da ‘kötüdür’.


Evet, uyum sağlayarak yaşarsınız.


Ama yaşamınız ona göre biçimlenir.


Yaşamınızın anlamı ona göre oluşur.


Yaşam hedefleriniz ona göre belirlenir.


Neye, nelere alıştığınıza bakın.


Neye, nelere uyum sağladığınıza bakın.


Kendinizi, kendi kalitenizi göreceksiniz.


* * *


Hukuk fakültelerini bitirip haksızlıklara alışanlar. Yanında işlenen suçları görmezden gelip yürüyenler.


Onca haksızlığa aldırmadan yaşamını sürdürenler. Ölenlerin neden öldüğünü düşünmeyenler.


Kalanların neden kaldığını aklına getirmeyenler.


Yükselenlerin nasıl yükseldiğini görmezden gelenler. Alçalanların nice alçaldığına aldırmayanlar.


Haksızlıklara alışanlar.


Kötülüklere uyum sağlayanlar.


Saray’a gidip el etek öpenler.


Saray’a gidip uzlaşma arayanlar.


Güçlüden medet umanlar.


Alışılmış çaresizliktir bu.


Ölümden beter bir sürüngenlik.


* * *


Martin Seligman 1965’te ‘Öğrenilmiş çaresizlik’ olgusunu açıklamıştı.


Bir canlının yapmak istediğini tekrar tekrar deneyip yapamayacağını anlayınca içine düştüğü durumdu bu. O canlı, bunu öğreniyor, artık yapmaya girişmiyordu.


‘Alışılmış çaresizlik’, bana göre bundan da beter bir durum. Canlı, öğrendiği çaresizliğe alışıyor, artık onu değiştirmeyi bile düşünmüyor, düşünenlere de kızıyordu.


‘Alışılmış çaresizlik’ artık, bir yaşama biçimi oluyor, bunun dışına çıkmaya çalışanlar ‘aykırı kişilik, uyumsuz, huzur bozucu’ kabul ediliyordu.


Toplumumuz şimdi bu durumdadır.


Sungur Özuğurel İşlt.'81 abimizin paylaşımından, Teşekkürler,



Kısaca hatırlayalım, Erdal Atabek Kimdir;


Öğretmen anne ve babanın çocuğu olan Erdal Atabek Gaziosmanpaşa Ortaokulu, Kabataş Erkek Lisesi (1948), İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesini bitirdi (1954).


Psikosomatik Hastalıklar ve İç hastalıkları uzmanı olarak görev yaptı.



1965'te yazarlığa Milliyet gazetesinde başladı. Aynı yıl Türk Tabipleri Birliği başkanı seçildi. Bu görevi 1984 yılına dek sürdü.


1966'da Cumhuriyet gazetesinde köşe yazısı yazmaya başladı. Nadir Nadi'nin ayrıldığı dönem (11 Temmuz 1971-12 Temmuz 1972) [4] ve İlhan Selçuk ile arkadaşlarının ayrıldığı dönem (1992)[5] dışında 57 yıldır köşe yazıları ve zaman zaman dizi yazılarıyla Cumhuriyet'te yazarlık yapmıştır.


1972 yılında kurulan Barış Derneği'nin kuruluşunda yer aldı. 12 Eylül döneminde Barış Derneği Davasından 1982-1986 yılları arasında 38 ay cezaevinde kaldı. Dava 1991'de beraat ile sonuçlandı.


Tıp eğitiminin ardından sürekli olarak toplumsal değişim üzerine çalışmalar yapan Atabek, değişen toplumların çocuklar ve gençler üzerindeki etkileri üzerine araştırmalar yaptı.


Birçok yarışmada seçici kurul üyesi olan Atabek yaşamı boyunca yazarlık, seminer, konferans ve araştırmalarını sürdürmüştür. Ayrıca 2006 yılında kurulan Doğuş Çocuk Senfoni Orkestrasının kuruluşundan 2024 yılına kadar psikolojik-sosyal danışmanlığını yürütmüştür.


Erdal Atabek, Türkiye'de tıp doktoru, gazeteci ve yazar olarak uzun yıllar çalışmış önemli bir aydındır. Topluma bırakmış olduğu en önemli miraslar şunlardır:


## Toplumsal Sorunlara Duyarlılık


Atabek, yazılarında sıklıkla toplumsal sorunlara değinmiş ve bu konularda farkındalık yaratmaya çalışmıştır. Özellikle gençler, aileler ve kadın-erkek eşitsizliği gibi konulara odaklanmıştır[2][4]. Toplumsal değişim üzerine çalışmaları, bu alandaki mirasının önemli bir parçasıdır.


## Barış ve Özgürlük Mücadelesi


1972'de kurulan Barış Derneği'nin kurucuları arasında yer alan Atabek, barış ve özgürlük mücadelesinin öncülerinden biri olmuştur. 12 Eylül dönemi sonrasında tutuklanmış ve cezaevine girmiş olsa da bu mücadeleden vazgeçmemiştir[2][3]. Barış ve özgürlük için verdiği mücadele, topluma bıraktığı önemli bir mirastır.


## Tıp Camiasına Katkıları


Atabek, Türk Tabipleri Birliği'nde uzun yıllar başkanlık yapmış ve tıp camiasına önemli katkılarda bulunmuştur[2]. Tıp eğitimi ve sağlık politikaları konusundaki çalışmaları, tıp camiasına bıraktığı mirasın bir parçasıdır.


## Gazetecilik ve Yazarlık


Uzun yıllar Cumhuriyet gazetesinde köşe yazarlığı yapan Atabek, toplumsal ve siyasi konulardaki analizleriyle tanınmıştır[1][2]. Gazetecilik ve yazarlık alanındaki çalışmaları, topluma bıraktığı önemli bir miras niteliğindedir.


Erdal Atabek, toplumsal sorunlara duyarlılığı, barış ve özgürlük mücadelesi, tıp camiasına katkıları ve gazetecilik-yazarlık faaliyetleriyle Türkiye'de önemli bir miras bırakmıştır.



 
 
 

Yorumlar

5 üzerinden 0 yıldız
Henüz hiç puanlama yok

Puanlama ekleyin

Bize Ulaşın

YDO RUHU

Bu sayfada görmek istediklerinizi,

Fikirlerinizi Bizimle Paylaşın   

YDO okul brövesi

Gönderdiğiniz için teşekkür ederiz!

bottom of page