Bakan Uraloğlu: Gemilere verilen kılavuzluk hizmetleri emniyeti yönergesi 1 Temmuz'da yürürlüğe girecek
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na bağlı Denizcilik Genel Müdürlüğü ülkemizdeki limanlara
gelen ve denizlerinde gemilerde meydana gelen kazalara kılavuzluk hizmeti
yapan gemiler ve kılavuz kaptanların güvenliğini artırmak amacıyla Kılavuzluk
Hizmetleri Emniyetine İlişkin Yönerge hazırladı. 1 Temmuz 2024 tarihinde yürürlüğe
girecek yönergeye Kılavuz Botları, Kazazede Kurtarma Donanımları ile Donatılacak.
Emniyeti artırmak ve emniyetli transferi gerçekleştirmek adına, kılavuz
botları, gece şartlarında da görüntü alan, deniz şartlarında kullanılmaya uygun
kamera ile donatılacak. Kılavuz kaptanlar hariç diğer personel, kılavuz botunun
barınma iskelesinde kılavuz kaptanı güvertesine kabul etmesinden tekrar iskeleye
geri dönmesine kadar olan tüm safhaları içerecek bir eğitime tabi tutulacak
ve bu eğitim 24 ayı geçmeyen aralıklarla yenilenecek. Kılavuzluk teşkilatları
tarafından üç ayda bir olacak şekilde kılavuz kaptanlara ve diğer personele
denize adam düşmesi durumunda kurtarılmasına yönelik tatbikat yaptırılacak. Kılavuz
botlarında görev alacak tüm personel çalışacağı bölgede en az iki ay görevbaşı
eğitimi almadan görevlendirilemeyecek.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'ndan yapılan açıklamada, 1 Temmuz 2024 tarihinde
yürürlüğe girecek olan Kılavuzluk Hizmetleri Emniyeti Yönergesi ile ülkemizin deniz
yetki alanlarındaki gemilere verilen kılavuzluk hizmetleri esnasında kılavuz
kaptanların ve diğer personelin can ve mal emniyetini artırmaya yönelik dünya
standartlarında güvenliği kavuşacak yeni düzenlemeler getirildiği belirtildi.
Kılavuz Botları, Kazazede Kurtarma Donanımları ile Donatılacak
Bakanlıktan yapılan açıklamada, yeni düzenlemeyle kılavuz botlarının ulusal ve uluslararası
en iyi denizcilik uygulamaları çerçevesinde kabul görmüş denizden emniyetle
kazazede kurtarmaya müsait can kurtarma malzeme ve donanımları ile donatılmasının
zorunlu tutulduğu vurgulanırken, "15 metre ve üzerindeki kılavuz botlarında
hidrolik tahrikli veya elektrikli, 15 metreden küçüklerde ise tercihen
elle kumanda edilen denizden adam alma donanımı teçhiz edilecek. Yeni inşa edilecek
kılavuz botlarının sevk sistemleri, denize adam düşmesi durumunda pervaneden
korunacak şekilde olacak ve kumanda mahalleri dikeyde de görüş açısı sağlayacak.
Kılavuz botlarının ilgili mevzuatında gemi adamı ile donatılmasına dair belirlenen
gemi adamı sayısına ek olarak en az gemici veya yağcı yeterliliği bulunan
bir personel ile donatılacak. Ayrıca emniyeti artırmak ve emniyetli transferi
gerçekleştirmek adına, kılavuz botları, gece şartlarında da görüntü alan, deniz
şartlarında kullanılmaya uygun kamera ile donatılacak." denildi.
Can Yeleği Giyme Zorunluluğu Getirildi
Kılavuz kaptanların ilgili mevzuatında belirlenen emniyet donanımları ve iş kıyafetine
ilaveten, kılavuz katanlar ve kılavuz botu personeli için mevsimine göre
kışlık veya yazlık can yelekleri giyme zorunluğunu getirdiklerinin da ifade edildiği
açıklamada şu ifadelere yer verildi:
"Kılavuz kaptanların, hareket kabiliyetini kısıtlamayan, transfer esnasındaki tüm
hareketlerini gece de kaydedecek özellikte yaka veya kask kamerası ile donatılma
zorunluluğu ile birlikte Kılavuz Kaptanlar ve kılavuz botu personeli için yorgunluk
durumu ile kılavuz kaptanların kıdem ve tecrübesi göz önünde bulundurularak
vardiya düzeni ve gemi trafik yönetimi planlaması yapılması zorunluluğunu
getirildi. Yapılan düzenleme ile ayrıca kılavuz kaptanların çalışma ve dinlenme
saatleri de kayıt altına alınacak."
Kılavuz Kaptanlara Acil Durum Yönetim Planı
Kılavuz kaptanlar ve kılavuz botu personeli için bu yönerge ile belirlenen yazlık
veya kışlık can yeleğini sağlamanın zorunlu olduğu ifade edilirken, Kılavuz Kaptanlar
ve kılavuz botu personeli tarafından transfer esnasında sorumlulukların
yerine getirilmediğinin tespiti halinde ise Gemi adamları ve Kılavuz Kaptanlar
Yönerge kapsamında oluşturulan Gemiadamları Disiplin Komisyonu'na sevk edilerek
idari işlem uygulanması hükmünün getirildiği ve bu çerçevede kılavuzluk teşkilatları
tarafından, kılavuz kaptan için kara-deniz transferi için 'kılavuz kaptan
emniyetli transfer prosedürü' ve 'acil durum yönetim planı' oluşturulacağı
vurgulandı.
Yönergeye göre transfer esnasında uygun can yeleği ve diğer kişisel koruyucu ekipmanlar
ile donatılmış kılavuz botu kaptanı haricindeki bir personel, kılavuz kaptanın
emniyetli bir şekilde transferi için refakat edecek. Yönerge ile ilgili
yapılan açıklamada, kılavuz botu kaptanı veya kılavuz kaptan tarafından, botun
gemiye teması esnasında veya kılavuz kaptanın gemiye transferi öncesinde gemi
tarafında herhangi bir uygunsuzluk tespit edilirse transferin durdurulması ve gemi
kaptanın uyarılması gerektiğinin altı çizildi. Uygunsuzluğun devam etmesi durumunda
ise transfer derhal iptal edilecek ve mümkünse uygunsuzluk video ve fotoğraflarla
birlikte kılavuz kaptan tarafından kayıt altına alınacak.
Denize Adam Düşmesi Durumunda kurtarılmasına Yönelik Tatbikat Yapılacak
Yönergede, kılavuz kaptanların ve kılavuz botu personelinin barınma yerlerinin asgari
olarak personelin en iyi şekilde dinlenebileceği, ilk yardım ekipmanı bulunan
imkanlara sahip olması gerektiği ifade edildi. Yönergeye göre, 'Kılavuz Kaptan
Emniyetli Transfer Prosedürü' kapsamında kılavuz kaptanlar hariç diğer personel,
kılavuz botunun barınma iskelesinde kılavuz kaptanı güvertesine kabul etmesinden
tekrar iskeleye geri dönmesine kadar olan tüm safhaları içerecek bir eğitime
tabi tutulacak ve bu eğitim 24 ayı geçmeyen aralıklarla yenilenecek. Kılavuzluk
teşkilatları tarafından üç ayda bir olacak şekilde kılavuz kaptanlara ve
diğer personele denize adam düşmesi durumunda kurtarılmasına yönelik tatbikat
yaptırılacak. Kılavuz botlarında görev alacak tüm personel çalışacağı bölgede
en az iki ay görevbaşı eğitimi almadan görevlendirilemeyecek.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yönerge şile ilgili olarak yaptığı
değerlendirmede "Yönerge ile Türkiye'de deniz yetki alanlarında gemilere verilen
kılavuzluk hizmetleri esnasında kılavuz kaptanların ve diğer çalışma arkadaşlarımızın
can ve mal emniyetini artırmaya yönelik yeni düzenlemeler getirdik.
Yönergemiz ile limanlarımıza yanaşacak veya limanlarımızdan ayrılacak tanker
ve her türlü tehlikeli madde taşıyan gemiler başta olmak üzere birçok gemiye kılavuzluk
yapan kaptan ve personelimiz dünya standartlarında güvenliğe sahip olacak" dedi.
-iDeal Haber Merkezi-
: Gemi insanlarının taşıması gereken nitelikler düzenlenecek
ANKARA (AA) - Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, gemi insanı olabilme
şartlarına ilişkin yönetmelik değişikliği yapılacağını belirterek, "Gemi insanı
olabilme şartlarında aranan yeterliğe engel teşkil eden suçların kapsamı genişletilecek,
uyuşturucu ile ilişkili suçlar dışında kalan katalog suçlarda 1
gün dahi olsa mahkumiyet şartı eklenecek." dedi.
Uraloğlu, 25 Haziran Dünya Denizciler Günü dolayısıyla Bakanlıkta düzenlenen programda,
Dünya Denizciler Günü'nün, Uluslararası Denizcilik Örgütü tarafından denizcilik
sektöründe çalışanları onurlandırmak ve denizciliğin küresel ticaret üzerindeki
önemli rolünü vurgulamak amacıyla kutlandığını anlattı.
2023 yılı istatistiklerine göre, Türk sahipli deniz ticaret filosunun 2 bin 28 gemi
ve 48,9 milyon dedveyt tonla dünyada 12. sırada olduğunu kaydeden Uraloğlu,
Türkiye'de 36 bin 583 zabitan, 93 bin 974 tayfa ve 9 bin 581 stajyer olmak üzere
aktif 140 bin 138 gemi insanı bulunduğunu belirtti.
Bakan Uraloğlu, şöyle devam etti:
"Bakanlığımız tarafından yetkilendirilmiş 14 fakülte, 15 meslek yüksekokulu, 44
meslek lisesi ve 30 özel öğretim kurumu olmak üzere 103 eğitim kurumunda uluslararası
standartlarda denizcilik eğitimi verilmektedir. Bu eğitim kurumlarında her
yıl ticari filomuzda güverte ve makine branşlarında istihdam edilecek 1100 uzak
yol zabiti, 1000 zabit ve 1500 sınırlı zabit olmak üzere 3 bin 600 zabit adayı
yetiştirilmektedir."
Gemi Adamları Bilgi Sistemi sayesinde 280 bin gemi insanının tüm sicil, yeterlik,
sertifika ve cüzdan başvuru işlemlerinin çevrim içi tamamlandığını dile getiren
Uraloğlu, "Denizci Ülke, Denizci Millet" şiarıyla vatandaşlara denizi ve denizciliği
tanıtmak için başlatılan Bir Milyon Amatör Denizci Eğitim Kampanyası'nda
1 milyona planlanan tarihten önce, Kasım 2022'de ulaşıldığını anımsattı.
- "24 bin kişi amatör denizci ehliyeti aldı"
Uraloğlu, Türkiye Yelken Federasyonu ile geçen yıl yapılan protokol sayesinde amatör
denizci eğitimlerinin bir üst seviyeye yükseltildiğine işaret ederek, 20 il
ve 68 merkezde gerçekleştirilen amatör denizci uygulama eğitimleriyle son 1 yılda
24 bin kişinin amatör denizci ehliyeti aldığını kaydetti.
Kadın denizcilerin sayısını artırmak istediklerine de dikkati çeken Uraloğlu, bu
kapsamda 148 kadın öğrencinin stajını yapacağı uluslararası gemilerin Bakanlık
tarafından belirlendiğini söyledi.
Uraloğlu, Milli Eğitim Bakanlığı ile işbirliği protokolü kapsamında da 6 denizcilik
meslek lisesinde kullanılacak malzemeler için maddi kaynak sağlandığını belirterek,
"İskenderun'da depremden etkilenen Sefa Atakaş Denizcilik Meslek Lisesi'ne
bir köprü üstü simülatör merkezi kuruldu. Protokol kapsamında İngilizce ağırlıklı
denizcilik eğitimi imkanı sağlandı. Liman başkanlıklarında görevli uzman
personel de ihtiyaç halinde ilgili meslek liselerine eğitimci desteği vermektedir."
ifadesini kullandı.
Gemi insanlarının çalışabileceği yabancı bayrak sayısının 38'e yükseltildiğine işaret
eden Uraloğlu, "Bu anlamda 920 milyon dedveyt tona sahip 31 binden fazla
gemide denizcilerimiz ilave yeterlilik olmadan istihdam edilebilecek. Dünyanın
neresinde olursa olsun Türk gemi insanlarına teknik ve hukuki destek sağlıyoruz.
Gerektiğinde tıbbi tahliyeleri Ana Arama Kurtarma ve Koordinasyon Merkezi'nin
koordinesinde gerçekleştiriliyor." değerlendirmesini yaptı.
- Gemi adamlarına ilişkin düzenleme
Uraloğlu, Gemiadamları ve Kılavuz Kaptanlar Yönetmelik Taslağı'nın yayımlanma sürecinde
olduğunu belirterek, yapılacak değişiklerle, Türk gemi adamlarının ingilizce
dil şartını sağlamaları hususunda YÖKDİL sınav puanının geçerli sayılacağını,
tayfa sınıfı gemi adamlarının mezuniyet gereklerinin ise lise seviyesine yükseltileceğini
vurguladı.
Abdulkadir Uraloğlu, "Sınırlı yeterliklerden 3000 groston ve 3000 kilowat yeterliklere
geçiş denizcilik meslek liseleri için kolaylaştırılarak, 4 yıl deniz hizmetinden
2 yıl deniz hizmetine çekilecek. Yat kaptanlığından sınırlı vardiya zabitliğine
sınavla geçiş hakkı tanımlanacak. Uzak yol birinci zabit ve ikinci mühendisi-makinisti
için kaptan ve baş makinist ek yeterlik sınav hakkı tanımlanacak.
Silahlı kuvvetlerde dış kaynaktan temin edilen sözleşmeli personelin yeterlik
haklarının yönetmelikte tanımlanması sağlanacak." diye konuştu.
Elektro-teknik tayfalar için tanımlanan meslek lisesi bölümlerinin 2'den 20'ye çıkarılacağını,
Türkiye'de yetkilendirilmiş eğitim kurumlarında denizcilik eğitimi
alan yabancıların yeterlik ve uzmanlık belgelerinin verilmesine yönelik düzenleme
yapılacağını söyleyen Uraloğlu, konuşmasını şöyle tamamladı:
"Ancak bu kişilere gemi adamı cüzdanı düzenlenmeyecek. Yabancı bayraklı gemilerde
çalışan vatandaşlarımızın deniz hizmetlerinin kontrol kriterleri arttırılacak.
65 yaş üstü gemi insanlarının sağlık yoklamaları iki yılda bir yerine yılda bir
yapılacak. Gemi insanı olabilme şartlarında aranan yeterliğe engel teşkil eden
suçların kapsamı genişletilecek, uyuşturucu ile ilişkili suçlar dışında kalan
katalog suçlarda 1 gün dahi olsa mahkumiyet şartı eklenecek. Kılavuz kaptanların
ilk defa belgelendirilmesi ve farklı liman sahalarında görev almaları halinde
gereken görev başı eğitimlerinin süresi uzatılacak ancak staj süreleri kısaltılacak."
-AA-
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, deniz ve içsular ulaşımını geliştirmek ve serbest, adil, sürdürülebilir bir rekabet ortamı sağlamak amacıyla sınırlı olmak üzere ve özel kanunlarda ve kanun hükmünde kararnamelerde aksine hüküm bulunmadıkça liman, iskele ve kıyı yapılarında gemilere verilen hizmetlere ilişkin gerektiğinde taban ve tavan ücretlerini tespit etmek ve uygulamasını denetlemekle yetkili olacak.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, özel kanunlarda ve kanun hükmünde kararnamelerde aksine hüküm bulunmadıkça deniz yetki alanlarında, suyollarında ve içsularda kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerinin ücretleri ile liman idari sınırlarında demirleyen gemilerin demirleme ücretlerini ve bu ücretlerin ödenmesine ilişkin usul ve esaslar ile muafiyetleri belirleyecek.
Demirleme ücret tarifesi, bir günlük demirde kalma süresi için geminin seferi, demirde kalma süresi, aylık veya yıllık toplu ödeme, demirleme nedeni, demirlediği yer gibi unsurlar göz önünde bulundurularak geminin grostonu başına 2 lirayı geçmemek üzere Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından belirlenecek. Bu miktar, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak Vergi Usul Kanununun mükerrer 298'inci maddesi uyarınca tespit ve ilan olunan yeniden değerleme oranında, takvim yılı başından geçerli olmak üzere artırılacak.
Cumhurbaşkanı, bu miktarı 10 katına kadar artırmaya yetkili olacak. Demirleme ücretleri, Döner Sermaye İşletmesi hesabına yatırılacak. Yatırılan miktarın yüzde 50'si takip eden ayın beşine kadar genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere Bakanlık merkez muhasebe birimine aktarılacak.
Denizlerdeki kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri
Türkiye deniz yetki alanlarında, su yollarında ve iç sularda verilecek kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yürütülecek. Bakanlık bu hizmetleri, belirlenen usul ve esaslar dahilinde gerçek veya tüzel kişilere yaptırabilecek veya devredebilecek.
Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerinin kamu yararı ve sorumluluğu önceliğiyle, bağımsızlık ve tarafsızlık ilkesi gözetilerek seyir emniyeti ile can, mal, deniz ve çevre emniyeti ve güvenliği odaklı olarak yürütülmesi esas olacak. Bu madde kapsamında gerçek ve tüzel kişiler tarafından sağlanan hizmetlerin mevzuata uygunluğu ve sürekliliği Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından denetlenecek.
Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetinin verilmesine ilişkin teknik gereklilikler, hizmet standartları, hizmeti verecek olan gerçek ve tüzel kişilere ilişkin şartlar, istisnalar, yasaklar ve yükümlülükler gibi usul ve esaslar ile bölgesel hizmet sahaları Bakanlık tarafından belirlenecek.
İstanbul ve Çanakkale boğazlarından geçiş esnasında verilecek kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının belirlediği usul ve esaslar dahilinde Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından yürütülecek. Bu konuda gerçek veya özel hukuk tüzel kişileri yetkilendirilemeyecek veya hizmet alımı yapılamayacak.
Kamu kurum ve kuruluşları tarafından işletilen liman tesisleri ile Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun kapsamında işletme hakkı devri/verilmesi yöntemiyle özelleştirilen liman tesisleri ve Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun kapsamında işletilen liman tesislerinin, sözleşmelerinde hüküm olması halinde sadece bu tesislere yönelik kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerini verebilecek.
Mevki ve mesafeler itibarıyla bölgesel hizmet sahaları veya herhangi bir liman tesisi kümelenmesi ile ilgisi ve irtibatı bulunmayan liman tesislerinin kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, kazanılmış hak oluşturmayacak şekilde ilgili tesisler tarafından verilebilecek. Bu fıkrada belirtilen liman tesisleri söz konusu hizmetleri, yönetmelikle belirlenen gereklilikler ile hizmet standartlarını sağlamak ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine uymak koşulu ile Bakanlıkça düzenlenen izin kapsamında yürütülecek.
Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmeti vermekte olan gerçek veya tüzel kişilerin, kılavuzluk ve römorkörcülük ile bunlarla bağlantılı palamar ve yer değiştirme gibi hizmetlerden elde ettiği gelirlerden oluşan aylık gayrisafi hasılattan, Aliağa, Ambarlı, Gemlik, İskenderun, Kocaeli ve Mersin Bölge Liman Başkanlıkları merkez idari sahasındakiler için yüzde 30, Bandırma, Ceyhan, İzmir, Samsun, Tekirdağ, Tuzla ve Yalova Bölge Liman Başkanlıkları merkez idari sahasındakiler için yüzde 25, Antalya, Çanakkale, İstanbul, Karadeniz Ereğli ve Zonguldak Bölge Liman Başkanlıkları merkez idari sahasındakiler ile Karabiga ve Taşucu Liman Başkanlıkları idari sahasındakiler için yüzde 20, diğer bölge liman başkanlıkları veya liman başkanlıkları idari sahasındakiler için yüzde 10, İstanbul ve/veya Çanakkale Boğazlarından geçiş bölgesi için yüzde 20 oranında pay alınacak.
Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerinin verildiği deniz alanlarındaki deniz trafik yoğunluğu göz önünde bulundurularak aylık gayrisafi hasılattan alınan payları yüzde 40'a kadar artırmaya veya yüzde 5'e kadar indirmeye Cumhurbaşkanı yetkili olacak.
Kılavuzluk veya römorkörcülük hizmeti verenlerin, verdikleri hizmetten Bakanlığın belirlediği tarifeden daha düşük bir ücret almaları veya ücret almamaları halinde dahi ödeyecekleri pay, tarife üzerinden hesaplanarak ödenecek. Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmeti vermekte olan gerçek veya tüzel kişilerce ödenecek pay, en geç hizmetin verildiği ayı takip eden ayın 15'ine kadar Bakanlık döner sermaye işletmesi muhasebe birimi hesaplarına yatırılacak. Yatırılan miktarın yüzde 50'si takip eden ayın 5'ine kadar genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere Bakanlık merkez muhasebe birimine aktarılacak.
Bu düzenlemede belirtilen yerler ile askeri tesisler dışında, sınırları ile hizmet koşulları Yönetmelikle belirlenen bölgesel hizmet sahalarında verilecek kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanunun 18'inci maddesinde belirtilen işletme hakkının verilmesi yöntemi kullanılarak ihale yoluyla gerçek veya tüzel kişilere 20 yılı geçmemek üzere Bakanlık tarafından devredilebilecek. Bu madde kapsamında yapılacak özelleştirme ihalesinde değer tespiti yapılmayacak.
Özelleştirme ihalesi, işletme hakkı verilmesi sözleşmesi için geçerli olacak kılavuzluk ve römorkörcülük ile bunlarla bağlantılı palamar ve yer değiştirme gibi hizmetlerden elde edilen gelirlerden oluşan aylık gayrisafi hasılattan verilecek pay oranının belirlenmesi amacıyla, Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanunda belirtilen pazarlık usulü uygulanmak suretiyle gerçekleştirilecek.
Pazarlık usulü, kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri için belirlenen ilgili bölgede uygulanan pay oranı üzerinden artırma yapılmak suretiyle gerçekleştirilecek. Ancak Aliağa, Ambarlı, Ceyhan, Gemlik, İskenderun, Kocaeli ve Mersin Bölge Liman Başkanlıklarını kapsayan bölgesel hizmet sahalarında artırma yapmaya esas pay oranı kılavuzluk hizmetleri için yüzde 40 olacak.
İhale komisyonu tarafından gerekli görüldüğü takdirde ihale, pazarlık görüşmesine devam edilen teklif sahiplerinin katılımı ile açık artırma suretiyle sonuçlandırılabilecek. İhale, Bakanlık bünyesinde, Bakan tarafından belirlenen ve beş kişiden oluşan ihale komisyonu tarafından gerçekleştirilecek. İhale Komisyonu Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanunun 18'inci maddesinde belirtilen usul ve esaslara göre çalışacak ve sekretaryasını Denizcilik Genel Müdürlüğü yürütecek. Bu madde kapsamında yapılacak işletme hakkının verilmesi imtiyaz addolunmayacak. Bir bölgesel hizmet sahasında kılavuzluk hizmetleri ve römorkörcülük hizmetleri aynı kişilere ihale edilmeyecek. Bu çerçevede imzalanan sözleşmeler özel hukuk hükümlerine tabi olacak.
İhale aşamasında Kamu İhale Kanununun ceza ve yasaklama hükümleri, sözleşmenin uygulanması aşamasında Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun ceza, yasaklama ve sözleşmenin feshi hükümleri uygulanacak.
Bakanlık, herhangi bir bölgesel hizmet sahasında veya liman tesisinde, kılavuzluk veya römorkörcülük hizmetlerinin yürütülmesine yönelik talep olmaması, bu hizmetleri yürüten gerçek veya tüzel kişilerin sunduğu hizmetin süresinden önce herhangi bir nedenle sona ermesi veya iptal edilmesi yahut mücbir sebep durumunun gerçekleşmesi halinde geçici olarak yeterli hizmet verebilecek şartları haiz mevcut kılavuzluk veya römorkörcülük hizmeti veren gerçek veya tüzel kişileri, kamu yararı amacıyla sınırlı olmak üzere, kapasite ve coğrafi yakınlık gibi hususları gözeterek makul bir süre için görevlendirebilir veya bu hizmetleri kendisi verebilecek.
Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmeti verenler, Bakanlıkça belirlenen şartları sağlayamamaları veya kaybetmeleri, verilen süre içerisinde şartları yerine getirememeleri halinde ilgili sahada hizmet vermesine izin verilmeyecek. Bu maddede belirlenen yükümlülüklere aykırı hareket edenlere Bakanlık veya liman başkanlığı tarafından ihlalin niteliğine göre 100 bin Türk Lirasından 2 milyon Türk Lirasına kadar idari para cezası verilecek. İdari para cezalarının uygulanması, ilgili döneme ait payların ödenmesine ilişkin yükümlülükleri ortadan kaldırmayacak. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca çıkarılan Yönetmelikle belirlenecek.
Limanlara gelen gemilerden "sera gazı emisyonu" bedeli alınacak
Yük veya yolcu elleçleme amacıyla limanlara gelen veya limanlardan ayrılan ticari gemilerin saldıkları sera gazı emisyonlarının karşılığı olarak, düzenleme kapsamında hesaplanarak gemi sahiplerinden tahsil edilen tutarlar genel bütçenin "B" işaretli cetveline özel gelir olarak kaydedilecek. Alınacak bedeller, doğrulanan sera gazı emisyonları ile Avrupa Birliği Emisyon Ticaret Sistemi güncel karbon fiyatı temel alınarak belirlenecek ve bu bedel her yıl, bir sonraki yılın eylül ayı sonuna kadar bir önceki yılın toplam bedeli olarak ödenecek.
Genel bütçenin "B" işaretli cetvelinde özel gelir olarak tahmin edilen gelir karşılığı tutarlar, yeşil denizcilik için araştırma, geliştirme, dönüşüm ve yeni yapım faaliyetlerinin desteklenmesi amacıyla Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesine özel ödenek olarak kaydedilecek. Ödenek tutarını aşan gelir gerçekleşmeleri karşılığında ödenek eklemeye ve ödenek kaydedilen tutarlardan yılı içinde harcanmayan kısımları ertesi yıl bütçesine devren ödenek kaydetmeye Cumhurbaşkanı yetkili olacak. Özel gelir ve ödeneklerin kullanımına ilişkin usul ve esaslar Cumhurbaşkanı tarafından belirlenecek.
Uygulama kapsamına alınacak gemilerin cinsi, sefer bölgesi, tonajı, gemilerden alınacak emisyon bedeli oranları, emisyonların izlenmesi, raporlanması ve doğrulanmasına ilişkin usul ve esaslar Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılan yönetmelikle belirlenecek.
Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerine ilişkin çıkarılacak Yönetmelik maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6 ay içinde yürürlüğe konulacak. Yönetmeliğin yürürlüğe girmesini müteakip en geç bir ayın sonunda belirtilen ihalelerin işlemleri başlatılacak. Söz konusu ihale süreçleri tamamlanıncaya kadar mevcut kılavuzluk veya römorkörcülük hizmeti vermekle yetkilendirilmiş veya görevlendirilmiş gerçek veya tüzel kişiler, hizmet vermeye, yetkilendirildikleri veya görevlendirildikleri şartları korumak ve pay ödemek kaydıyla devam edebilecek. İhalenin tamamlanmasını müteakip bu kişilerin yetkileri ve görevleri sona erecek.
Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmeti veren tüm gerçek ve tüzel kişiler ile ihale işlemleri tamamlanana kadar bu hizmeti vermekle yetkilendirilmiş ve görevlendirilmiş olanlar aylık gayrisafi hasılattan ödeyecekleri payları 1 Mart 2024 itibarıyla ödeyecek.
Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanununa eklenecek maddeye göre, yapılacak denetimin usul ve esasları idare tarafından yönetmelikle belirlenecek. Bu denetim, idare tarafından oluşturulan, liman giriş ve çıkış işlemlerinin takip edildiği sistem üzerinden sunulan belgeler üzerinden de yapılabilecek.
Ticaret gemilerinin tahsis edildikleri işlere ve yapacakları yolculuklara göre "seyir ve telsiz ekipmanları" da denetlenebilecek.
Ticaret gemilerinin tahsis edildikleri işlere ve yapacakları yolculuklara göre tekne, makine, kazan, genel donanım, can kurtarma, yangından korunma ve yangın söndürme, seyir ve telsiz ekipmanları ve sair araç ve teferruatının yönetmeliği gereğince haiz olmaları lazım gelen durumları ve bu hususların denetimi; uluslararası sözleşmeler kapsamında olan gemiler için taraf olunan uluslararası sözleşmelere göre, kapsam dışında kalan ticaret gemileri için ise idare tarafından çıkarılan yönetmeliklere göre belirlenecek.
17 milyar dolarlık çığır açacak proje! Baş aktörleri: Türkiye, Irak, BAE ve Katar
Irak'ın son yıllarda yoğun enerji harcadığı önemli projelerden biri olan liman, 54 kilometrekare üzerine inşa edilip 90 rıhtım kapasitesine sahip olacak. Liman için inşa edilen ve uzunluğu yaklaşık 14 bin 523 kilometre olan dalgakıran da dünyanın en uzun dalgakıranı olarak Guinness Dünya Rekoru unvanını aldı.
https://www.star.com.tr/ekonomi/17-milyar-dolarlik-cigir-acacak-proje-bas-aktorleri-turkiye-irak-bae-ve-katar-haber-1872181/
Denizde çalışan Güverte Zabitleri ve Kaptanların da bı yönetmelik ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olması çok önemli olduğunu düşünüyorum. Teşekkürler