1981 yılı Eylül ayında olsa gerek ben C. TAHSİN gemisindeyim, o sırada baş mühendis rahmetli Özden Orman ağabeyimiz (ben kendisine hep çarkcıbaşım diye hitap ettim) göllerdeki tüm Lock, liman yanaşma ve kalkış manevralarında (C. Tahsin'de stajyer konusunda bahsettiğim) Elektrik zabitimiz rahmetli Salim HAYAT ile benim makine kontrolde olmamızı isterdi. "Nuri beeey (bey kelimesini biraz uzatarak) sen Zalımla Lokları geç yarın yatarsınız derdi. Bu arada Montreal ile Ontario gölü arasında 7 adet Lock ve yaklaşık 24 saat manevra yapılırdı. Welland kanal ise 8 adet Lock yaklaşık 10 saat sürer.
Kaptanımız Tevfik Kabaca ağabeyimiz. Lock manevralarından birinde Özden bey makine kontrole geldi ve "Nuri beeey köprü üstüne çık Tevfik abiyi gözle" dedi. Ben çıktım Allah selamet versin süvari bey dedim bana "ooo evlat hoş geldin hayrola Özden sizi makineden çıkartmazdı" dedi, ben de kendisi haydi çık hava al dedi diye cevap verdim. Daha sonra makineye indim, Özden bey ne oldu Tevfik abiyi gördünmü diye sordu, evet size selamı var dedim.
Evladım git Tevfik abiye iyi bak pilot makine için manevra komutu verince ne yapıyor dedi. Tekrar çıkıp baktım manzara aynen şöyle;
Pilot komutu dead slow ahead
Tevfik kaptan küpeşteyi elleri ile iterek "hadi kızım hadi kızım"
Pilot komutu stop engine
Tevfik kaptan küpeşteyi elleri ile çekerek "dur kızım dur kızım"
Pilot komutu dead slow astern
Tevfik kaptan yine küpeşteyi elleri ile çekerek "gel kızım gel kızım"
Lock manevrası boyunca hep böyle.
Aşağıya inip Özden beye "O neydi öyle" dedim, bana "işte Kaptanın manevradaki durumunu gördün, Kaptanın manevrada hep rahat olmasını sağlayacaksın" dedi.
Nasıl olacak bu diye sordum "kaptan her zaman makineden ve zabitlerinden emin olacak ki gemiyi sevk ve idaresi rahat olsun" diye tavsiyelerde bulundu.
Benim meslek düsturlarımdan belkide ilki budur.
Her üçüne Allah rahmet eylesin mekanları cennet olsun inşallah.
Nuri Çağlayan 79 Mk.
