top of page

Tarihten bir yaprak TIRHAN Gemisi.. 1938 - 1975

TIRHAN, ETRÜSK ve de KADEŞ idi isimleri… Üçü de Denizyollarının filosunu gençleştirmek amacıyla Almanya’da inşa ettirdiği birbirinin eşi yolcu ve yük gemileriydiler. Üçüne birden 136.296 İngiliz Sterlini ödenmişti.


1938 yılının güzel bir bahar günü İstanbul sularına geldiler. Üçü de modern teknolojiyle inşa edildikleri için, rahat, kullanışlı ayrıca da estetiği olan bembeyaz gemilerdi. 3.088 grostonluktular. Boyları 107 m, genişlikleri de 14,5 m idi. Çift uskurlu idiler. Saatte 12 mil hız yapacağının ileri sürülmesine karşılık, hiç bir zaman 10 milin üstüne çıkamadılar.


Gelir gelmez üçü de hizmete kondu. Ne var ki, çok geçmeden İkinci Dünya Savaşı’nın amansız rüzgârları Avrupa’yı kasıp kavurmaya başlayınca, Türkiye’de olanakları el verdiğince bir takım önlemler alma gereği gördü. Bu üç gemiden ETRÜSK ile KADEŞ hastane gemisi olarak kullanılmak üzere Donanmanın emrine verildi. Üçüncü kardeş TIRHAN’ı ise iç hatlarda çalıştırmaya devam ettiler. 40 ve 41 yılları arasında Donanma’nın hizmetinde kalan iki gemi, daha sonradan tekrar Denizyollarına teslim edildi.


İstanbul karadeniz hattında yıllarca yolcu ve yük taşıyan gemi Zonguldak limanına da gidiş ve dönüş yolunda uğrak durağı olarak çalışmış. Binlerce yolcunun umutlarına vasıta olmuştu.


Bir süre sonra siyaha boyanan bu üç gemi yıllarca Karadeniz postası, Bandırma postası gibi iç hatlarda çalıştırıldılar.


Geceleyin 21:00 da Tophane Rıhtımından hareket ediyor, neredeyse yarım yolla seyrederek sabahleyin gün ışırken Bandırma’ya yanaşıyordu. Yolcularının büyük bir bölümü hep trenle İzmir'e gidecek kimselerdi.


Yıllarca yolcu taşıdılar, yük de taşıdılar. 29 yıllık yorgun bir gemi oluncaya kadar yaz demeden, kış demeden her türlü havada Marmara ve Ege kasabalarının İstanbul'a bağlantısını sağladılar.


Bunlardan TIRHAN 1967’ye gelindiğinde seferden alınıp Haliç'te Camialtı Tersanesi’ne bağlandı. Sekiz yıla yakın bir süre Haliç’in boz bulanık sularında yattı. 1975’te sökülmek üzere 5.750.000 liraya hurda olarak Kalkavanlara satıldı. Bu üç gemiden de günümüze, ne yazık ki soluk birkaç fotoğraftan başka bir şey kalmadı.


Kaynak: İstanbul’un Unutulmayan Gemileri - Eser Tutel

 
 
 

3 Yorum

5 üzerinden 0 yıldız
Henüz hiç puanlama yok

Puanlama ekleyin

O 3 kuşak kasımpaşalı idi kulaksızda oturur YDO mezunu kaptanların kaptanı beybabalarin beybabasi idi.Yer hint okyanusu sarıdeniz gemi Tırhan sene 1959 ,kereste yüklü korkunç fırtına yük bozulmuş gemi 13/14 derece yatıyor doğrulamıyordu .Telsiz operatörü etrafta bazı gemilerin battıgını bazılarınında S.O.S. verdiğini söylüyor,babam ben annem lumbuzdan üzerimizden geçen dalgalara ve batıp çıkan Tırhan'ı korkulu gözlerle izliyoruz,babam yani geminin süvarisi kayboldu arkasından gittim kamarasina girmiş duvarda asılı duran Atatürk resmi sağında Kur'an-ı Kerim solunda Türk bayrağına bakıyordu,seccadeyi çıkardı namazını kıldı ve Allahına Tanrım bizden yardımını esirgeme dedi,kaputunu giyip 3 usta gemici ile küpeştelere tutuna tutuna olay mahalline gidip bozulan yükün bağlantılarını kesti sonra girdiğimiz dalgada kayboldular ama onlar tutunmus 1 metre önlerindeki tüm kereste denize dökülmüştü.

Düzenlendi
Beğen
Şu kişiye cevap veriliyor:
Beğen

Bize Ulaşın

YDO RUHU

Bu sayfada görmek istediklerinizi,

Fikirlerinizi Bizimle Paylaşın   

YDO okul brövesi

Gönderdiğiniz için teşekkür ederiz!

bottom of page